ПРОЄКТ РІШЕННЯ
№ 41/3
Про розгляд Прогнозу бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади на 2025-2027 роки
УКРАЇНА
ПІДГАЙЦІВСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА
Восьмого скликання
Р І Ш Е Н Н Я проєкт
Від 27 серпня 2024 року № 41/3 с. Підгайці ПІДГАЙЦІВСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА
Восьмого скликання
Р І Ш Е Н Н Я проєкт
Про розгляд Прогнозу бюджету
Підгайцівської сільської територіальної громади
на 2025-2027 роки
Відповідно до статті 751 Бюджетного кодексу України, пункту 23 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Постанови Кабінету Міністрів України від 28 червня 2024 року № 751 «Про схвалення Бюджетної декларації на 2025-2027 роки», з метою забезпечення послідовності бюджетного процесу, сільська рада
ВИРІШИЛА:
1.Інформацію про Прогноз бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади на 2025-2027 роки, схвалений рішенням виконавчого комітету Підгайцівської сільської ради № 00 від 00.08.2024 р., взяти до відома.
2.Контроль за виконанням цього рішення покласти на планово- бюджетну комісію сільської ради.
Сільський голова Юрій СЕМЕНЮК
Прогноз
бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади
на 2025-2027 роки
(03546000000)бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади
на 2025-2027 роки
(код бюджету)
І. Загальна частина
Прогноз бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади на 2025-2027 роки (далі – Прогноз) розроблено відповідно до статті 75¹ Бюджетного кодексу України, діючих Податкового та Бюджетного кодексів України та інших законодавчих актів, що стосуються місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин.
Показники Прогнозу сформовано на підставі положень Бюджетної декларації на 2025-2027 роки, схваленої постановою Кабінету Міністрів України від 28 червня 2024 року № 751, основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України, а також на основі комплексного аналізу економічної ситуації, стану фінансового потенціалу, оцінки досягнутого рівня розвитку економіки і соціальної сфери територіальної громади. Прогноз враховує положення Програми економічного і соціального розвитку Підгайцівської сільської ради на 2025-2027 роки, місцевих галузевих програм на відповідний період, затверджених сільською радою.
Прогноз є стратегічним документом планування показників бюджету сільської територіальної громади на середньостроковий період і основою для складання проєкту бюджету на 2024 рік.
Процес формування Прогнозу розпочався у важких умовах повномасштабного воєнного вторгнення та правового режиму воєнного стану, що продовжуються в Україні. Негативні наслідки цих подій зумовлюють загострення проблем сталого та збалансованого розвитку територіальної громади. Отже, в діяльності місцевого самоврядування виникають специфічні вимоги та обмеження економічного та фіскального змісту. Лише послідовна та адаптована до несприятливих зовнішніх умов система планування місцевих бюджетів здатна забезпечити результативність бюджетного регулювання, створити умови для відновлення прийнятної динаміки фінансово-бюджетних показників на місцевому рівні. Наявні виклики зумовлюють необхідність надзвичайно зваженого підходу до визначення напрямів використання бюджетного ресурсу. Організація бюджетного планування має відбуватися на засадах єдності підходів, відповідальності, інформаційної прозорості та ефективності. У цей складний для України час це дасть змогу забезпечити повсюдну реалізацію повноважень місцевого самоврядування на шляху досягнення стратегічних і програмних цілей стабілізації, відновлення та розвитку.
Мета Прогнозу полягає у формуванні послідовної та передбачуваної бюджетної політики на рівні громади шляхом створення дієвого механізму управління бюджетним процесом, встановлення зв’язку між стратегічними цілями та можливостями бюджету в середньостроковій перспективі.
Для досягнення мети Прогнозу планується забезпечити виконання наступних завдань:
– стратегічне збалансування бюджетних показників;
– підвищення результативності та ефективності бюджетної політики;
– забезпечення стабільного фінансування середньострокових інвестиційних проектів (програм);
– оптимізація фінансової достатності сільського бюджету в контексті розширення видаткових повноважень;
– посилення бюджетної дисципліни та контролю за раціональністю розподілу бюджетних коштів та ефективністю їх використання;
– реалізація системних напрямків удосконалення і формування оптимальної мережі бюджетних установ з метою надання якісних послуг.
Виконання прогнозних показників бюджету в середньостроковому періоді дозволить реалізувати цілі державної політики та місцевого розвитку, включаючи покращення рівня доступності та якості надання публічних послуг; забезпечити передбачуваність та послідовність бюджетної політики; впровадити соціальні стандарти.
Можливими ризиками невиконання прогнозних показників можуть бути безпекові ризики, складність адаптації для бізнесу до роботи в умовах військової агресії, брак трудових ресурсів, спричинений війною, ризики продовження обстрілів об’єктів енергетичної, транспортної інфраструктури, продовження руйнації виробничих потужностей, ускладнення логістичних зв’язків.
Заходами з мінімізації впливу фіскальних ризиків на показники бюджету є здійснення заходів з енергоощадження, покращення адміністрування податків і зборів, зниження частки тіньової економіки, підвищення інвестиційної привабливості громади.
Формування Прогнозу базується на принципах збалансованості, обґрунтованості, ефективності та результативності, які визначені статтею 7 Бюджетного кодексу України.
ІІ. Основні прогнозні показники економічного та соціального розвитку
Підгайцівська сільська рада розташована на півдні Волинської області. Громада є дотичною до східної частини міста обласного значення Луцьк, межує з Рівненською областю. Загальна площа території – 8000,2326 га (із переданими у 2020 році землями державної власності у комунальну (поза межами населеного пункту).
У громаді домінує робота в галузі промисловості, особливо в деревообробній та легкій, будівництві та сільському господарстві, оптово-роздрібній торгівлі, у сфері наданні транспортних послуг і вантажоперевезенні, готельно-ресторанному господарстві, значно меншою мірою – у сфері освіти.
Найбільшими діючими підприємствами громади є: СП ТОВ «Модерн – Експо» (21751578), ТОВ "ЕПІЦЕНТР К" (32490244), СГТОВ "Лище" (32644500), ТзОВ «Промтехсервіс» (21737822), ТОВ "А-Тера" (38181454), ТОВ «Автоконцепт» (34276757), ТОВ "Мiнт Iнновейшн" (42697061), ТОВ "Модерн-інжиніринг" (39611656), ТзОВ "Тигрес" (38143461), ТОВ "Тигрес-люкс" (33837538), ТЗОВ "Грандпостач" (37887249).
Значні надходження податку з доходів фізичних осіб бюджет громади отримує від медичних закладів, які розташовані на території, зокрема - КП Луцька центральна районна лікарня (01983134), Волинська обласна психіатрична лікарня (05384318).
На території Підгайцівської сільської територіальної громади станом на 1 липня 2024 року проживає 25 616 осіб. У структурі населення за гендерною ознакою переважають жінки – 13 771. Економічно активне населення у віці 15-59 років складає 14 528 осіб.
Громада є інвестиційно привабливою для розвитку місцевого бізнесу. Підприємства пропонують мешканцям громади здебільшого роботу на постійній основі. Враховуючи місце розташування громади, значна кількість її мешканців працює у місті Луцьк.
Також на місцевому ринку праці присутня самозайнятість – робота у індивідуальних господарствах, дрібна роздрібна торгівля вирощеними сільськогосподарськими продуктами – зерновими, овочами, фруктами, молокопродуктами.
Основним ресурсом довкілля Підгайцівської сільської ради є земля.
Площа землі сільськогосподарського призначення на території ОТГ становить – 16617,4579 га;
Землі лісогосподарського призначення – 3611,01078 га;
Землі лісового фонду 3818,9903 га;
Землі водного фонду – 411,611га;
Землі рекреаційного призначення – 375,0716 га;
Землі запасу – 1124,2867 га;
Землі резервного фонду – 359,106 га;
Землі природоохоронного значення – 595,0464 га.
У громади наявний значний туристичний потенціал, зокрема туристичною перлиною громади є ботанічний заказник державного значення «Воротнів» площею 600 га, який називають "Волинською Швейцарією".
При формуванні показників бюджету сільської територіальної громади на 2025-2027 роки враховано відповідно до Бюджетної декларації основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку.
Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України та окремі припущення на 2025 – 2027 роках
Назва | 2025 р | 2026 р | 2027 р |
Валовий внутрішній продукт: у відсотках до попереднього року | 2,7 | 7,5 | 6,2 |
Індекс споживчих цін (ІСЦ): грудень до грудня попереднього року, відсотки | 109,5 | 110,4 | 105,9 |
Індекс цін виробників промислової продукції: грудень до грудня попереднього року, відсотки | 111,1 | 112,4 | 107,8 |
Експорт товарів та послуг у відсотках до попереднього року | 7 | 17,6 | 19,3 |
Імпорт товарів та послуг у відсотках до попереднього року | 3,7 | -3,3 | 7,1 |
Обмінний курс гривні до долара США, гривень за долар США в середньому за період | 45 | 46,5 | 46,4 |
ІІІ. Загальні показники бюджету
Прогноз бюджету на 2025-2027 роки включає прогнозні показники бюджету громади за основними видами доходів, фінансування, видатків і кредитування, а також прогнозні показники за бюджетними програмами, які забезпечують виконання інвестиційних проєктів. Зазначені показники є основою для складання головними розпорядниками бюджетних коштів планів своєї діяльності, місцевих програм та формування показників проєкту бюджету сільської територіальної громади на 2025 рік. Формування проєкту бюджету на відповідний рік здійснюватиметься з урахуванням змін основних прогнозних показників економічного і соціального розвитку громади, а також змін у нормативно-правовій базі.
У показниках дохідної частини на середньостроковий період враховано пропозиції щодо внесення змін до бюджетного та податкового законодавства в частині відновлення зарахування до державного бюджету податку на доходи фізичних осіб у розмірі 4 відсотки, що тимчасово спрямовувався до загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, за рахунок відповідного зниження нормативу відрахування такого податку до загального фонду державного бюджету. Також враховане поступове наближення ставок акцизного податку на тютюнові вироби та пальне до рівня, передбаченого директивами ЄС. У зв’язку з цим прогнозуються додаткові надходження до місцевого бюджету. Заплановано вжиття заходів, спрямованих на погашення податкової заборгованості із місцевих податків та зборів.
Дохідна частина бюджету сільської територіальної громади (з міжбюджетними трансфертами) на 2025 рік прогнозується в сумі 400 310 000 грн, в тому числі доходи загального фонду – 395 300 000 грн та доходи спеціального фонду – 5 010 000 грн, видаткова частина бюджету сільської територіальної громади прогнозується в сумі 400 310 000 грн, в тому числі видатки загального фонду – 395 300 000 грн та видатки спеціального фонду – 5 010 000 грн.
На 2026 рік дохідна частина бюджету сільської територіальної громади (з міжбюджетними трансфертами) прогнозується в сумі 400 710 000 грн., в тому числі доходи загального фонду – 395 700 000 грн. та доходи спеціального фонду – 5 010 000 грн., видаткова частина бюджету сільської територіальної громади прогнозується в сумі 400 710 000 грн, в тому числі видатки загального фонду – 395 700 000 грн та видатки спеціального фонду – 5 010 000 грн.
На 2027 рік дохідна частина бюджету сільської територіальної громади (з міжбюджетними трансфертами) прогнозується в сумі 401 110 000 грн, в тому числі доходи загального фонду – 396 100 000 грн та доходи спеціального фонду – 5 010 000 грн, видаткова частина бюджету сільської територіальної громади прогнозується в сумі 401 110 000 грн, в тому числі видатки загального фонду – 396 100 000 грн та видатки спеціального фонду – 5 010 000 грн.
Динаміка показників бюджету громади характеризується зниженням у 2025 році (95%) у зв’язку із зменшенням частки відрахування ПДФО до місцевого бюджету. Динаміка показників бюдету на 2026-2027 характеризується ростом 100,1%.
Загальні показники бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади на 2025 – 2027 роки наведено у додатку 1 до Прогнозу.
ІV. Показники доходів бюджету сільської територіальної громади
Прогноз дохідної частини бюджету сільської територіальної громади розроблено відповідно до норм бюджетного та податкового законодавства, основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України та територіальної громади, особливостей податкової політики, передбачених Бюджетною декларацією на 2025-2027 роки, положень нормативно-правових актів сільської ради про встановлення місцевих податків і зборів.
З метою розширення податкової бази та залучення додаткових надходжень до бюджету сільської територіальної громади визначено такі пріоритетні завдання:
- сприяння розвитку бюджетоутворюючих підприємств, розширення діючих виробничих потужностей, збільшення виробництва продукції;
- активізація роботи спрямованої на погашення податкової заборгованості платниками податків;
- поліпшення економічних, правових та організаційних умов для залучення інвестиційних ресурсів та задіяння земельного потенціалу громади.
- проведення роз’яснювальної роботи серед населення через засоби масової інформації щодо соціального значення легалізації праці та заробітної плати, дотримання норм законодавства в частині оплати праці у розмірі не менше мінімальної заробітної плати, обов’язкового декларування доходів та сплати податків. Очікуваний результат – підвищення рівня зайнятості та соціального забезпечення населення, зростання надходжень податку на доходи фізичних осіб;
- організація реєстрації фізичних осіб-підприємців у доступній формі та у найкоротші терміни, що очікувано розширить сфери діяльності малого бізнесу, збільшить надходження єдиного податку;
- проведення інвентаризації земельних ділянок, здійснення перегляду укладених договорів оренди земельних ділянок на предмет відповідності розміру орендної плати нормам Податкового кодексу України, що забезпечить задіяння земельного потенціалу громади для залучення інвестицій, збільшення надходжень плати за землю;
- проводення моніторингу податкового боргу платників податків до бюджету та проведення претензійно-позовної роботи щодо його зменшення.
Однак, подальший економічний розвиток громади значною мірою залежить від безпекової ситуації, динаміки міграційних процесів, фіскальної та соціо-гуманітарної політики держави.
Обсяг власних доходів загального фонду бюджету сільської територіальної громади на 2025 рік розрахований у сумі 305 500 000 грн, що на 7 336 600 грн менше, ніж планові показники у 2024 році, враховуючи зниження відсотку відрахування ПДФО. До спеціального фонду у 2025 році прогнозується отримати 5 010 000 грн.
Обсяг власних доходів загального фонду бюджету сільської територіальної громади на 2026 рік розрахований у сумі 305 900 000 грн, що на 400 000 грн більше, ніж прогнозні показники у 2025 році, враховуючи прогнозне збільшення ставок акцизного податку. До спеціального фонду у 2026 році прогнозується отримати 5 010 000 грн.
Обсяг власних доходів загального фонду бюджету сільської територіальної громади на 2027 рік розрахований у сумі 306 300 000 грн, що на 400 000 грн більше, ніж прогнозні показники у 2026 році. До спеціального фонду у 2026 році прогнозується отримати 5 010 000 грн.
Показники доходів бюджету громади наведені в додатку 2 до прогнозу бюджету.
В структурі доходів найбільшу частку становитимуть податкові та неподаткові надходження – майже 78%; міжбюджетні трансферти – 22%.
Основними джерелами доходів загального фонду бюджету сільської територіальної громади на 2025-2027 роки залишаються податок та збір на доходи фізичних осіб, єдиний податок та податок на майно, що становлять відповідно 68 %, 15% та 4% від прогнозного показника доходів.
Як і в попередні періоди, найбільшу питому вагу у надходженнях податку та збору на доходи фізичних осіб займає податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати. На 2025 рік очікується зменшення надходжень з податку на доходи фізичних осіб у зв’язку із зниженням нормативу відрахувань до місцевого бюджету із 64% до 60%. У подальшому ріст надходжень податку не очікується, оскільки Бюджетна декларація на 2025-2027 роки не містить інформації про очікуване підвищення мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, статистичні дані свідчать про значний дефіцит ресурсів на ринку праці, що стримуватиме зростання продуктивності економіки громади.
Найбільшими платниками податку та збору на доходи фізичних осіб є: СП ТОВ «Модерн – Експо», ТОВ "ЕПІЦЕНТР К", СГТОВ "Лище", ТзОВ «Промтехсервіс», ТОВ "А-Тера", ТОВ «Автоконцепт», ТОВ "Мiнт Iнновейшн", ТОВ "Модерн-інжиніринг", ТзОВ "Тигрес", ТОВ "Тигрес-люкс", ТЗОВ "Грандпостач".
Прогнозний обсяг єдиного податку на 2025-2027 роки розраховано з урахуванням незмінності положень Податкового кодексу України та ставок, встановлених рішенням Підгайцівської сільської ради, фактичних надходжень у попередніх звітних періодах, кількості платників. Оскільки Бюджетна декларація на 2025-2027 роки не містить інформації про очікуване підвищення мінімальної заробітної плати, розмір якої є базою для обчислення податку, ріст надходжень єдиного податку не прогнозується. Найбільшими платниками єдиного податку серед фізичних осіб є: ФОП Чернецька В. О., ФОП Ващишина О.П., ФОП Ггромко Ю.В., ФОП Острей В. І., Журовська З.М., ФОП Рудь О.П., ФОП Петросян В. М., ФОП Денейчук А.В., ФОП Савчук М. Р., ФОП Балюк Т. Р., ФОП Чорнобай С. М., ФОП Зозуля І. Р., ФОП Нагурнік П.Б., ФОП Гусак Н.Б., ФОП Шевчук Д. М., ФОП Iванюк Н.А., ФОП Воронецький В. Ю., ФОП Нестер Р. Б., ФОП Гетманчук В. А. Серед юридичних осіб, виробників сількогосподарської продукції - ТОВ "Волинь нова", СФГ "Юско-Агро", СТЗОВ "Романів", ТОВ «Гор-Агро», СФГ «Золота нива», СГ ТОВ «Серпанок», СГ ТОВ «Лище».
Розрахунок прогнозної суми податку на майно на 2025-2027 роки проведено за підсумками фактичних надходжень за попередні роки, за ставками, визначеними рішеннями сільської ради, з урахуванням перегляду договорів оренди земельних ділянок в частині збільшення розміру орендної плати, поновлення строку дії договорів оренди, прийняття рішень про встановлення факту користування земельною ділянкою без оформлення правовстановлювальних документів, роботи з боржниками щодо погашення податкової заборгованості. Темп росту податку на майно на 2025 рік у порівнянні з плановими показниками 2024 рок прогнозуються на рівні 120%. Найбільшими платниками податку на майно серед юридичних осіб є: ТОВ «Епіцентр К», СП ТОВ «Модерн – Експо».
Воєнний стан, що діє на момент формування прогнозу, передбачає наявність досить високого рівня невизначеності розвитку подальших подій та обмежує очікування щодо росту доходів громади у середньостроковій перспективі.
Основними джерелами надходжень спеціального фонду бюджету сільської територіальної громади є власні надходження бюджетних установ та надходження орендної плати, кошти від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що знаходяться у комунальній власності.
Прогнозні показники власних надходжень бюджетних установ, відповідно до пропозицій, наданих бюджетними установами територіальної громади, визначені на 2025-2027 рік у сумі 5 000 000 грн щорічно. Надходження від орендної плати прогнозуються у сумі 10 000 грн на рік.
V. Показники фінансування бюджету сільської територіальної громади, показники місцевого боргу, гарантованого місцевою радою боргу та надання місцевих гарантій
Показники фінансування бюджету сільської територіальної громади на 2025-2027 роки не передбачені у Прогнозі.
Додатковими джерелами здійснення витрат бюджету сільської територіальної громади у 2022-2024 роках, у першу чергу капітальних, були вільні залишки коштів бюджету. За наявності таких залишків у ході виконання бюджету, вони будуть джерелом фінансування видатків і у відповідних роках Прогнозу.
У зв’язку з відсутністю прийнятих сільською радою рішень щодо здійснення місцевих запозичень чи надання місцевих гарантій, здійснення відповідних операцій у 2025-2027 роках не планується.
VІ. Показники видатків бюджету та надання кредитів з бюджету
Основним завданням бюджетної політики на місцевому рівні на 2025-2027 роки залишатиметься забезпечення стабільності, результативності, стійкості та збалансованості бюджету територіальної громади, ефективне використання бюджетних коштів в умовах обмеженості бюджетних ресурсів.
Фінансування видатків бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади, місцевих цільових програм на період до 2027 року здійснюватиметься в рамках жорсткої економії бюджетних коштів. В цих умовах визначальним стане підвищення ефективності видатків, що відбуватиметься на основі їх пріоритетності та оцінки ступеня досягнення очікуваних результатів.
В першу чергу, при формуванні видаткової частини прогнозу бюджету враховано вимоги статті 77 Бюджетного кодексу України щодо забезпечення потреби в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством України умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати, на проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ, які споживаються бюджетними установами та некомерційними підприємствами охорони здоров’я.
Враховані також обсяги видатків, необхідні для забезпечення стабільної роботи установ та закладів соціально – культурної сфери, надання соціальних гарантій для малозахищених категорій громадян, оплата послуг та підтримка в належному стані вуличного освітлення в населених пунктах, виконання, в межах фінансових можливостей, місцевих цільових (комплексних) програм.
Граничні показники видатків бюджету сільської територіальної громади та надання кредитів з місцевого бюджету на 2025-2027 роки головним розпорядникам бюджетних коштів визначені у додатку 6 до цього Прогнозу.
Граничні показники видатків бюджету сільської територіальної громади та надання кредитів з місцевого бюджету на 2025-2027 роки за Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування бюджету визначені у додатку 7 до цього Прогнозу.
Граничні показники кредитування бюджету сільської територіальної громади та надання кредитів з місцевого бюджету на 2025-2027 роки за Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування бюджету не заплановані, у зв’язку із чим додаток 8 до цього Прогнозу не заповнюється.
Державне управління
Надані законодавством повноваження у сфері державного управління у громаді реалізовуються через Підгайцівську сільську раду, представлену виконавчим органом, управліннями, відділами із загальною чисельністю 125,5 штатних одиниць станом на 01.07.2024 року.
Метою діяльності є організаційне, інформаційно-аналітичне та матеріально-технічне забезпечення функціонування органів місцевого самоврядування, керівництво та управління виконавчим органом у відповідних сферах для ефективного представлення інтересів територіальної громади та здійснення від її імені та в її інтересах функцій і повноважень місцевого самоврядування, визначених Конституцією та законами України.
Пріоритетним напрямком у сфері державного управління є надання високоякісних і доступних адміністративних, соціальних та інших послуг населенню, налагодження ефективного діалогу та партнерських відносин з організаціями громадянського суспільства, забезпечення участі громадськості у реалізації регіональної політики та розв’язанні питань місцевого значення.
У 2025-2027 роках передбачається здійснити такі заходи:
- забезпечення принципу прозорості у діяльності виконавчих органів сільської ради;
- впровадження інформаційних технологій та електронного документообігу;
- оптимізація та організація ефективної діяльності надання адміністративних послуг та соціальної політики;
- забезпечення створення та підтримки сприятливого життєвого середовища, необхідного для всебічного розвитку людини, її самореалізації, захисту її прав;
- надання населенню утвореними установами та організаціями високоякісних і доступних адміністративних, соціальних та інших послуг;
- створення належних матеріальних, фінансових та організаційних умов для забезпечення здійснення власних і делегованих повноважень.
Освіта
Цілі державної політики у сфері освіти реалізуються головним розпорядником бюджетних коштів – Відділом освіти, культури, молоді та спорту Підгайцівської сільської ради та у середньостроковій перспективі будуть спрямовані на:
- повноцінний розвиток кожної дитини, її успішну інтеграцію в українське суспільство та європейську інтеграцію;
- забезпечення діяльності мережі дошкільних навчальних закладів різних типів, створення умов для їх функціонування, зміцнення матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів, урізноманітнення моделей організації дошкільної освіти, охоплення дітей обов’язковою дошкільною освітою;
- здійснення заходів для забезпечення якісної, сучасної, конкурентоспроможної та доступної освіти шляхом реалізації таких заходів:
- забезпечення закладів загальної середньої освіти сучасним навчальним обладнанням та оновлення матеріально-технічної бази;
- забезпечення доступності мистецької і позашкільної освіти та інтегрування її в європейський простір;
- запровадження національної системи оцінювання якості освіти.
Основні результати, яких планується досягти:
- створення нового освітнього середовища, яке відповідає вимогам сьогодення;
- забезпечення доступної дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти з урахуванням демографічних та економічних реалій;
- сприяння підвищенню мотивації учнів до навчання, а вчителів - до професійного розвитку;
- надання освітніх послуг учням з особливими освітніми потребами максимально наближено до місця проживання та з урахуванням їх індивідуальних потреб і можливостей.
Охорона здоров’я
Цілі державної політики у сфері охорони здоров’я на місцевому рівні здійснюються головним розпорядником бюджетних коштів – Новопільською сільською радою.
Граничний обсяг видатків головним розпорядником бюджетних коштів направлено на реалізацію наступних бюджетних програм:
- КПКВК 2010 «Багатопрофільна стаціонарна медична допомога населенню» – реалізує 1 лікарня - КП «Луцька центральна районна лікарня» Підгайцівської сільської ради»;
- КПКВК 2111 «Первинна медична допомога населенню, що надається центрами первинної медичної (медико-санітарної) допомоги» – реалізує 1 центр первинної медико-санітарної допомоги та амбулаторії загальної практики сімейної медицини КНП «Підгайцівський центр первинної медико-санітарної допомоги» Підгайцівської сільської ради».
- підвищення рівня медичного обслуговування населення, розширення можливостей щодо його доступності та якості;
- запровадження нових підходів до організації роботи закладів охорони здоров’я та їх фінансового забезпечення;
- подальший розвиток системи медичного обслуговування населення та реформування системи охорони здоров’я;
- зниження рівнів загальної захворюваності населення;
- ефективне використання обмежених фінансових ресурсів.
Основними цілями реалізації державної політики у сфері соціального захисту та соціального забезпечення на 2025-2027 роки є посилення адресної соціальної підтримки для підвищення ефективності використання бюджетних коштів та їх спрямування соціально вразливим верствам населення.
Прогнозні граничні показники бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади по видатках на фінансування галузі «Соціальний захист та соціальне забезпечення» на 2025-2027 роки передбачаються головному розпоряднику коштів – Підгайцівській сільській раді.
Крім того, на 2025 – 2027 роки плануються видатки на реалізацію місцевих програм соціального захисту та соціальної підтримки окремих категорій населення.
Основними завданнями є:
- забезпечення максимальної адресності та наближеності надання відповідної соціальної підтримки тим, хто її потребує;
- прозорість та доступність в отриманні соціальної підтримки;
- надання соціальної підтримки з урахуванням уніфікованих критеріїв обрахунку сукупного доходу сім’ї та її фінансово-майнового стану.
- адаптація системи надання соціальних послуг до нових вимог законодавства, спрощення порядку надання соціальних послуг,
- впровадження нових, сучасних комп’ютерних та Інтернет технологій;
- охоплення соціальним захистом максимальної кількості ветеранів війни, сімей військовослужбовців та малозабезпечених громадян, які потребують підтримки місцевої влади;
- покращення соціального діалогу між громадськими організаціями та владою;
- поліпшення надання соціальних послуг особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю;
- підвищення рівня соціального захисту дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування;
- всебічне зміцнення правових, моральних та матеріальних засад сімейного життя, підвищення рівня економічної активності та самостійності сімей, оптимізація їх соціального захисту, передусім тих, хто має дітей;
- оздоровлення дітей, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки.
Культура і мистецтво
Цілями державної політики у сфері культури, втіленням яких на місцевому рівні займається головний розпорядник бюджетних коштів – Відділ освіти, культури, молоді та спорту Підгайцівської сільської ради, є відродження та духовний розвиток традицій і культури української нації.
Прогнозні граничні показники бюджету територіальної громади головним розпорядником бюджетних коштів розподілені на реалізацію наступних бюджетних програм, а саме:
- забезпечення діяльності палаців i будинків культури, клубів, центрів дозвілля та iнших клубних закладів, реалізацію якої здійснюватиме КЗ «Центр культури, туризму, молоді та спорту»;
- проведення культурно-мистецьких заходів державного та місцевого значення.
Протягом 2025-2027 років планується досягти наступних результатів:
- запровадження системи державних стандартів щодо надання культурних послуг населенню;
- популяризація народної творчості та проведення культурно-мистецьких заходів.
Цілями державної політики у сфері фізичної культури та спорту, які реалізує головний розпорядник бюджетних коштів – Відділ освіти, культури, молоді та спорту Підгайцівської сільської ради, є створення умов для розвитку індивідуальних здібностей спортсменів та досягнення високих спортивних результатів.
Протягом 2025-2027 років планується досягти наступних результатів:
- удосконалення механізму утримання мережі сучасних спортивних споруд;
- створення стимулів для здорового способу життя й здорових умов праці шляхом розвитку інфраструктури для занять масовим спортом та активного відпочинку;
- підвищення рівня залучення населення до занять фізичною культурою та масовим спортом, набуття навичок здорового способу життя, зміцнення здоров’я нації та попередження захворювань;
- забезпечення розвитку олімпійських та неолімпійських видів спорту, організація фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності осіб з інвалідністю, підтримка спорту вищих досягнень.
Пріоритетними напрямками розвитку житлово-комунального господарства є задоволення потреб мешканців в усіх видах житлово- комунальних послуг, створення комфортних умов для проживання та надання їм якісних житлово-комунальних послуг, належне утримання об’єктів комунальної власності, ремонт об’єктів водопостачання, систем теплопостачання, утримання на належному рівні зелених зон території населених пунктів, кладовищ, пам’ятників, обелісків, зон відпочинку, забезпечення функціонування системи вуличного освітлення в населених пунктах, здійснення фінансової підтримки комунального підприємства при Підгайцівській сільській раді та ін. Головним розпорядником коштів є Підгайцівська сільська рада.
Економічна діяльність
Пріоритетами розвитку дорожньо-транспортної інфраструктури у прогнозному періоді є утримання в належному стані наявних об’єктів для потреб економічного розвитку і підвищення якості життя жителів громади. Головним розпорядником коштів – відділом капітального будівництва та інвестиційної діяльності Підгайцівської сільської ради передбачено здійснення таких заходів:
- проведення робіт з ремонту вулиць і доріг місцевого значення,
- ремонт тротуарів,
- підвищення безпеки дорожнього руху.
Головним розпорядником коштів – Підгайцівською сільською радою передбачено заходи із реалізації повноважень у сфері землеустрою.
Інша діяльність
З метою відсічі збройної агресії росії проти України, забезпечення національної безпеки, заходів територіальної оборони, підтримки місцевої інфраструктури, соціального захисту населення передбачено здійснення необхідних видатків. Головним розпорядником коштів визначено Підгайцівську сільську раду.
VIІ. Бюджет розвитку
Показники по бюджету розвитку на 2025-2027 рік не плануються, в зв’язку з відсутністю даних та обмеженістю фінансової можливості бюджету сільської територіальної громади внаслідок значної суми реверсної дотації, що передбачена до вилучення Бюджетною декларацією.
VIІI. Взаємовідносини бюджету з іншими бюджетами
Міжбюджетним трансфертом, який надходить з державного бюджету до бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади є освітня субвенція. У Бюджетній декларації сума освітньої субвенції у 2025-2027 роках залишається незмінною, відповідна тенденція відображена у Прогнозі.
Передбачено надходження до бюджету сільської територіальної громади субвенції з місцевого бюджету на здійснення переданих видатків у сфері освіти за рахунок коштів освітньої субвенції, субвенції з місцевого бюджету на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету.
На оплату комунальних послуг для КП «Луцька центральна районна лікарня» Підгайцівської сільської ради передбачено надходження субвенцій з бюджетів Боратинської, Городищенської сільських, Торчинської селищних громад.
З бюджету сільської територіальної громади до державного бюджету перераховується реверсна дотація. Суми дотації включені до Прогнозу на підставі інформації Бюджетної декларації.
З бюджету сільської територіальної громади до інших місцевих бюджетів заплановано перерахування інших субвенцій, зокрема: до бюджету Боратинської сільської територіальної громади – на утримання музичної школи, до бюджету Торичнської селищної територіальної громади – на утримання одиноких громадян у спеціалізованому закладі у с.Білостік.
Показники міжбюджетних трансфертів відображені в додатках 11 та 12 цього Прогнозу.
IX. Інші положення та показники прогнозу бюджету
Прогноз бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади на 2025-2027 роки подається відповідно до вимог ст. 751 Бюджетного кодексу України.
Показники обсягів бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади будуть уточнюватися залежно від законодавчих змін у податковій політиці, показників соціального та економічного розвитку території та реальних можливостей бюджету на відповідні роки.
В Прогнозі бюджету Підгайцівської сільської територіальної громади на 2025-2027 роки наявні наступні додатки:
- додаток 1 «Загальні показники бюджету»;
- додаток 2 «Показники доходів бюджету»;
- додаток 3 «Показники фінансування бюджету»;
- додаток 4 «Показники місцевого боргу» не подається до Прогнозу, у зв’язку з відсутністю показників;
- додаток 5 «Показники гарантованого Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста боргу і надання місцевих гарантій» не подається до Прогнозу, у зв’язку з відсутністю показників;
- додаток 6 «Граничні показники видатків бюджету та надання кредитів з бюджету головним розпорядникам коштів»;
- додаток 7 «Граничні показники видатків бюджету за Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування місцевого бюджету»;
- додаток 8 «Граничні показники кредитування бюджету за Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування місцевого бюджету»;
- додаток 9 «Показники бюджету розвитку» не подається до Прогнозу, у зв’язку з відсутністю показників;
- додаток 10 «Обсяги капітальних вкладень місцевого бюджету у розрізі інвестиційних проектів» не подається до Прогнозу, у зв’язку з відсутністю показників;
- додаток 11 «Показники міжбюджетних трансфертів з інших бюджетів»;
- додаток 12 «Показники міжбюджетних трансфертів іншим бюджетам».
Начальник відділу фінансів
Підгайцівської сільської ради Ольга СТЕПАНЮК